Vizibilitate și comunicare pentru acțiunile referitoare la implementarea Acordului de Asociere / Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (AA/DCFTA) în cadrul programelor de asistență finanțate de UE

Economie mai puternică
DCFTA
1 900 000 EUR
WEglobal
2017 - 2019
Finalizat
Proiectul are ca obiectiv furnizarea de informații practice și utile atât pentru întreprinderi, cât și pentru cetățenii Republicii Moldova despre oportunitățile disponibile prin Acordul de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător cu UE (DCFTA), cum pot fi depășite provocările implicate, unde poate fi accesat sprijinul financiar și asistența disponibilă prin intermediul unei game variate de surse (guvernamentale, proiecte finanțate de UE, etc.).

Proiectul are ca obiectiv furnizarea de informații practice și utile atât pentru întreprinderi, cât și pentru cetățenii Republicii Moldova despre oportunitățile disponibile prin Acordul de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător cu UE (DCFTA), cum pot fi depășite provocările implicate, unde poate fi accesat sprijinul financiar și asistența disponibilă prin intermediul unei game variate de surse (guvernamentale, proiecte finanțate de UE, etc.).
Proiectul colaborează îndeaproape cu o paletă largă de parteneri - inclusiv ministere și agenții guvernamentale relevante, administrații locale, asociații de afaceri și sectoriale, reprezentanți ai societății civile, mass-media și alte proiecte finanțate de donatori - pentru a asigura participarea deplină a acestora la activități și pentru a asigura o comunicare simplificată, coerentă și eficientă referitoare la acord.

Beneficiari:


- Ministerul Economiei și Infrastructurii
- Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM)
- Agenția de Investiții a Republicii Moldova

Rezultate:

Pe parcursul celor doi ani, Proiectul finanțat de UE „Vizibilitate și Comunicare pentru AA / DCFTA” a desfășurat activități precum evaluarea situației la zi a implementării AA / DCFTA în Republica Moldova și a aspectelor specifice în care Proiectul poate contribui prin construirea de platforme de comunicare și informare eficiente. Ca urmare, împreună cu beneficiarul cheie al proiectului, Ministerul Economiei și Infrastructurii, și cu organizațiile implicate în implementarea AA / DCFTA, echipa de proiect a analizat progresul, impactul și rezultatele concrete ale aplicării AA/DCFTA, au optimizat vizibilitatea acestor rezultate și au reproiectat o parte din platformele și instrumentele de comunicare cu scopul creșterii gradului de conștientizare și de înțelegere a acordului comercial dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova atât în cadrul comunității de afaceri, cât și al publicului larg. La demararea Proiectului, a fost efectuat un sondaj național de opinie (1.800 de respondenți, ianuarie-februarie 2018) pentru a evalua nivelul de conștientizare și percepția publicului despre AA/DCFTA în general, precum și a grupurilor/regiunilor țintă specifice (inclusiv Găgăuzia). Rezultatele au fost prezentate și discutate cu beneficiarii proiectului și reprezentanții Delegației UE, pe baza cărora au fost formulate planuri și tematici pentru 3 campanii naționale de sensibilizare a publicului. Campaniile au vizat creșterea vizibilității despre progresul AA / DCFTA după 4 și 5 ani de implementare și impactul acestui acord comercial asupra vieții de zi cu zi a cetățenilor, aplicând strategii de comunicare integrată: evenimente publice, conferințe internaționale, materiale informative, spoturi video și alte canale. Progresul în implementarea DCFTA a fost măsurat în 2 analize pregătite de un think-thank local (Expert-Grup).

În cadrul platformei „Creat în Moldova, apreciat în lume”, au fost explicate și prezentate publicului Republicii Moldova avantajele implementării DCFTA, precum crearea de locuri de muncă, șansa de a rămâne acasă alături de familie, de a câștiga salarii mai bune, acces la produse mai sigure și de calitate. Campaniile au prezentat o serie de povești de succes, oameni care au construit afaceri prospere în Republica Moldova, au adoptat standarde internaționale și norme europene, exportă și oferă, de asemenea, consumatorilor locali produse de înaltă calitate. Au fost realizate 15 videoclipuri care prezintă impactul general al DCFTA pentru dezvoltarea economică a țării, alături de povești de succes ale oamenilor de afaceri din Republica Moldova, ce au valorificat prevederile DCFTA, utilizând serviciile oferite întreprinderilor de către agențiile de specialitate (ODIMM). Spoturile TV au fost vizionate de peste 1,7 milioane de moldoveni în primele două campanii și de aproape 1 milion de cetățeni în timpul celei de-a treia campanii. Peste 2 milioane de oameni au accesat informații prezentate online (video, articole și bannere). Poveștile de succes și informațiile despre impactul DCFTA au fost publicate pe cele mai populare portaluri web din Republica Moldova.

S-au efectuat cercetări calitative aprofundate la care au participat reprezentanți ai întreprinderilor și formatori de opinie (ianuarie-martie 2018, 8 focus grupuri regionale și 35 de interviuri aprofundate) pentru a identifica nevoile acestora în ceea ce privește sprijinul informațional și asistența necesară în contextul DCFTA, precum și pașii de urmat pentru a valorifica oportunitățile generate de DCFTA. Rezultatele au fost utilizate pentru crearea unui portofoliu de informații, servicii, asistență și mecanisme de asistență pentru întreprinderi disponibile prin portalul online creat în cadrul Proiectului, precum și oferite direct în cele 3 etape ale turneelor și seminarelor regionale intitulate „Info Business: Întreabă Expertul”.

Informațiile colectate în timpul activităților de mai sus au fost transpuse într-o serie de 7 mini ghiduri practice pentru întreprinderi (Ghid despre DCFTA pentru companii, Pași pentru îmbunătățirea competitivității, Exportul către UE, Cerințe vamale, Surse de asistență financiară, Siguranța alimentelor și Standarde sanitare / fitosanitare , Reguli de origine), prezentări/materiale de instruire pentru evenimente, tutoriale video pe pași practici, răspunsuri video la întrebări frecvente, sfaturi/ fișe informative de tip „cum să” și infografice.

A fost creată o platformă mobilă, „Info Business: Întreabă Expertul”, pentru a oferi servicii, consiliere și instruire întreprinderilor cu scopul de a crește nivelul de înțelegere referitoare la DCFTA și pentru a impulsiona participarea la implementarea acordului. Peste 1.350 de participanți au participat la seminarele „Info Business: Întreabă Expertul”.

Alte evenimente dedicate întreprinderilor au inclus lansarea Programului „Export Morning” în colaborare cu Agenția pentru Promovarea Investițiilor privind oportunitățile pe piețele specifice ale UE (România, Polonia, Bulgaria) și un seminar pentru întreprinderile din Transnistria cu privire la oportunități și cerințe pentru comerț cu UE. În cadrul proiectului au fost organizate 56 de evenimente.

De asemenea, a fost creată platforma online EU4Business.md/DCFTA, ce include informații practice care explică avantajele DCFTA pentru întreprinderi (atât pentru producătorii locali, cât și pentru creșterea atractivității Republicii Moldova pentru investitorii străini), ghiduri privind exportul, procedurile vamale, alte prevederile DCFTA; materiale simplificate: infografice, tutoriale video și Q&S video produse în colaborare cu instituțiile responsabile; articole despre progres, perspective și starea implementării anumitor dispoziții DCFTA.

Contact:
E-mail: dcfta.moldova@pginternational.com

Locație și contacte

Piața Marii Adunări Naționale 1, Chișinău
+373 22 250 633

Galerie foto și video